Antistress tips: vier wegen naar een ontspannen leven

By 14 november 2018 Burn-out No Comments

antistress tips

De beste vier antistress tips. Omdat we bijna verdrinken in stress en overbelasting.

Laat ik voorop stellen: stress an sich is niet slecht. Stress heeft veel voordelen: stress zet aan tot actie, het zorgt ervoor dat je scherp en alert bent, dat je goed kunt functioneren. Zo ben je opgewassen tegen de uitdagingen van het leven en kun je het beste uit jezelf halen. Door de aangemaakte adrenaline (een hormoon en neurotransmitter dat vrijkomt wanneer snel en adequaat handelen vereist is) kom je in een verhoogde staat van paraatheid. Om uitmuntend te presteren, is een bepaalde mate van stress onmisbaar. Topsporters, musici, sprekers kunnen dankzij de adrenaline topprestaties neerzetten. Net als jij, waarschijnlijk.

Dat je stress ervaart als je net een auto-ongeluk hebt gehad, aangevallen bent door een stier of als er op je geschoten wordt, is begrijpelijk. Deze situaties zullen door de meesten van ons als bedreigend of tenminste spannend ervaren worden. Op het moment dat je stress ervaart in een situatie die vraagt om een vlucht- of vechtreactie, is stress zinvol en onvermijdelijk.

Soms ben je té gespannen of duurt de stress maar voort. Dan spreken we over chronische stress. Deze stress is belemmerend en zelfs ziekmakend. Je kunt niet meer optimaal presteren, integendeel. Op het moment dat een vlucht- of vechtreactie niet (meer) passend is, is stress schadelijk en leidt het tot lichamelijke klachten en op lange termijn zelfs tot hart- en vaatziekten.

De vraag der vragen is: hoe voorkom je chronische stress? Het antwoord is even simpel als complex. Het gaat namelijk om vanzelfsprekende zaken, die juist door hun bedrieglijke eenvoud miskend en genegeerd worden. Maar vergis je niet, eenvoudig is niet hetzelfde als makkelijk. Soms vraagt het jaren om de kunst van deze eenvoudige oplossingen onder de knie te krijgen.

Wat zijn deze simpele maar doeltreffende oplossingen? Hier komen mijn vier beproefde antistress tips:

1. Leer jezelf kennen

Vaak nemen we besluiten en maken we keuzes over onze carrière en ons leven die in een bepaald context vanzelfsprekend lijken. Zelden ontstaan deze besluiten uit het inzicht wie wij zijn, met onze talenten, kwaliteiten en passies én, minstens zo belangrijk, onze beperkingen en belemmeringen. Eén van de grootste illusies van onze maatschappij is dat alles maakbaar is. Dat de mens maakbaar is. Dat jij kunt (en MOET) doen én zijn wat anderen ook doen en zijn. Ik gebruik een simpel ezelsbruggetje voor deze oplossing: loop je eigen ontdekkingstocht van HHH naar WWW. Van ‘hoe het hoort’ naar ‘wat wél werkt’. Voor jou. Ontdek en schrijf je eigen gebruiksaanwijzing en wees trouw hieraan. De eerste antistress tip is daarmee het Oudgriekse ‘ken uzelf’. Je zult een gelukkiger en ontspannener mens van worden.
 

Omdat we geen maat weten te houden, hebben we ook moeite met onze eigen beperktheid, middelmatigheid en alledaagsheid om te gaan. Toch is het een oude wijsheid dat de wijze mens accepteert dat hij gewoon is.(…) Maar wij vinden het lastig om ons te verzoenen met het feit dat we slechts middelmatig zijn.

(Anselm Grün)

2. Wees bewust van je drijfveren

Het draait hierbij om de wet van diepte. Dit is de wet van de diepte: je moet eerst de diepte in om vervolgens de hoogte in te kunnen. Hoe hoger je wilt, hoe dieper je moet gaan. Dit geldt niet alleen voor het bouwen van een huis of het planten van een zaadje, maar ook voor jouw weg naar een ontspannen en vreugdevol leven. Het begint met stilstaan bij de wortels van het probleem: waarom doe je wat je doet, wat drijft jou?

Ik heb ontdekt dat veel van wat we doen, ingegeven wordt door een allesomvattende behoefte om controle te houden en de angst om dit te verliezen. Het harde werken, het doorgaan op de automatische piloot, ons perfectionisme: allemaal manieren om waardering en erkenning te oogsten, om het gevoel te krijgen dat we oké zijn en erbij horen.

Elisabeth Gilbert zegt treffend over perfectionisme: het is de haute-couture versie van angst. Perfectionisme is angst dat zichzelf uitdost, een verleidelijke parfum opdoet en hoge hakken aantrekt.  Een grote, allesomvattende angst die minstens drie uitingsvormen heeft:

  • De angst om te falen of fouten te maken
  • Angst om de controle of zekerheid te verliezen
  • Bang om afgewezen of niet gewaardeerd te worden

Soms vraag ik aan mijn klanten: stel dat je niet kon falen, als geld en de mening van anderen er niet toe deden, wat zou je dan doen over 5 jaar? Het is een speelse manier om deze antistress tip toe te passen: bewust worden van de drijfveren achter je huidige keuzes.

3. Neem de signalen van je lijf serieus

De eerste stap om werkelijk verandering aan te brengen in onze situatie, is herkennen dat we aan het vastlopen zijn. Om onze ogen te richten op de subtiele (en soms minder subtiele) signalen dat we een pad ingeslagen zijn waardoor we moe en uitgeput zijn. Met andere woorden: je moet eerst bewust worden dát je moe bent.

Er bestaat echter geen meetlat of weegschaal waar je je last of moeheid op kunt leggen en tot de conclusie kunt komen: het is te veel. Of bestaat die wel? Ja, die bestaat wel degelijk. We hebben allemaal onze unieke ingebouwde indicatiebalkjes om daaraan af te lezen hoe het met ons gaat.

Onze ingebouwde indicatiebalkjes noem ik onze balans-lijn. We hebben een balanslijn voor onder andere onze mentale, emotionele, lichamelijke en spirituele welzijn. De balanslijn heeft drie kleuren: groen, oranje en rood, met aan het ene uiteinde flow en aan de andere vastlopen. Als je van moment tot moment inzicht hebt waar je je op de balanslijnen bevindt, kun je actie ondernemen. Deze antistress tip gaat over het herkennen en erkennen van de signalen van je lijf.

4. Neem voldoende tijd om te rusten en te ontspannen

Ook zo’n saaie cliché, deze antistress tip: rust, reinheid en regelmaat, de beruchte 3 R’s (wist je dat Florence Nightingale de eerste was die hierover schreef?). Het kan dan wel saai en clichématig zijn, ons lichaam vaart er bij. Inspanning afwisselen met ontspanning, voldoende slapen, puur eten en goede gewoontes kweken: het zijn stuk voor stuk wondermiddeltjes.

Eigenlijk is het helemaal niet zo ingewikkeld, ontspannen leven. Maar het vraagt wel veel.

Eén ding weet ik zeker: als de weg waarop je je bevindt, een doodlopende weg blijkt te zijn, ben je meer dan bereid om je koers te wijzigen. Whatever it takes. Zelfs als het om clichématige antistress tips gaat.

Deze blog is tot stand gekomen naar aanleiding van een interview voor Veronica Magazine en met dank aan Maaike Helmer, eigenaar van het eerste online magazine Stressout en auteur van het boek NIETS

About Leona Aarsen

Leona Aarsen is coach, register counsellor, BCZ® registertherapeut en EMDR Master Practitioner. Ze werkt met hoogopgeleide professionals rondom de thema’s stress, burn-out, depressie en trauma. Haar opdrachtgevers zijn o.a. universiteiten, hogescholen, gemeenten, GGZ instellingen, bouwbedrijven, MKB.

Leave a Reply