Ontvang jij wel eens een klant in pyjama? Eerst hulp bij ongeplande verrassingen

Een goede voorbereiding vind ik onderdeel van mijn professionaliteit als coach. Gewoonlijk bereid ik me op een gesprek voor door het evaluatieverslag van het vorige gesprek door te lezen, de geformuleerde doelen erbij te pakken en na te denken over waar het gesprek over zou kunnen gaan. Soms heb ik een concreet idee voor een interventie of een opdracht, soms heb ik alleen een thema voor ogen en laat ik de inzet van interventies afhangen van het gesprek zelf en de inbreng van mijn klant.

Ik geloof ik een balans tussen voorbereiding en flexibiliteit, structuur en losheid. Daar voel ik mij het prettigst bij en zo kan ik het beste aan mijn klant bieden.

Twee weken geleden ging het iets anders. Het was herfstvakantie en mijn zus was voor 2 weken over uit Budapest. Ik was (voor het eerst in mijn loopbaan als coach) mijn afspraak met een klant om 9 uur ’s ochtends helemaal vergeten.

Met een gekreukeld gezicht, ongekamde haren en in pyjama zat ik op de bank wakker te worden, toen de bel ging. Mijn klant stond voor de deur.

Slik. Mijn eerste gedachte was: oh, wat vreselijk dit! Ik ben de afspraak vergeten. Onacceptabel. Maar ik sta ook nog eens in pyjama heel erg imperfect en onprofessioneel te wezen. Onherstelbaar. Wat een afgang…Ik kon wel door de grond zakken.

 

Wat nu? Ik heb de klant naar binnen gevraagd voor een kopje thee. Als ze toch naar mijn praktijk heeft gereden, laat ik dat dan tenminste doen, was mijn gedachte. En toen wij zo tegenover elkaar zaten (zij: perfect opgemaakt, stijlvol gekleed, niet helemaal op haar gemak, ik: ‘maskerloos’ in een uitslaapdag-tenue en ook niet echt op mijn gemak) klaarde de lucht op. Er was iets schitterends gebeurd, drong tot me door.

Deze klant begeleid ik namelijk om te leren omgaan met haar perfectionisme. Deze ‘ongelukkige’ gebeurtenis (ik had het niet zo van tevoren kunnen bedenken of plannen!)was de perfecte interventie  om aan haar in het hier-en-nu te laten ervaren hoe het is als je op je onvoordeligst in een situatie belandt. Om haar te laten ervaren dat de wereld niet vergaat, dat een incident je niet tot een waardeloos persoon maakt, dat de ander jou vergeeft en dat je deze gebeurtenis, wat in eerste instantie een afgang leek, kunt omarmen als een kans.

Dit incident was dan ook input voor een volgend gesprek en opdrachten waar mijn klant mee aan de slag kon. Fouten maken, mits je met mildheid en compassie naar jezelf kunt kijken en bereid bent om ‘om te denken’, is een geweldige manier om te leren, om je grenzen te verruimen. En voor coaches zijn (sommige) blunders de uitgelezen kans voor een verrassend effectieve interventie.

About anderzverder

One Comment

Leave a Reply