Burnout: terugval voorkomen

By 9 december 2013 Burn-out No Comments

Als je na een burnout weer aan de slag gaat, dan heb je je waarschijnlijk voorgenomen om nooit meer burnout te raken.

Je weet welke triggers gevaarlijk zijn en een bepaald patroon bij je oproepen. Je hebt je lesje geleerd, nieuwe inzichten opgedaan. Misschien ben je zelfs radicaal veranderd, zo voelt het.

Dus als je weer begint, is alles anders. Toch?

Ja en nee. Jij bent veranderd. Maar je omgeving waarschijnlijk niet. Je omgeving verwacht een herstelde, maar oude versie van jou terug op de werkvloer. Ze willen de hardwerkende, loyale collega terug voor wie niets te veel is en die alles aankan. Die overal enthousiast voor is, zelden nee zegt en energie heeft voor tien. Die het werk boven alles op de eerste plaats zet en alles voor laat wijken.

Je omgeving is niet echt voorbereid op een metamorfose. Als je weer aan het werk gaat, dan vinden je collega’s het oké dat je even een paar ochtenden koffie drinkt en alleen maar went, maar daarna moet er gewerkt worden. Het liefst hard.

Dit is precies de reden waarom veel mensen het zweet uitbreekt als ze weer aan het werk gaan. Ze weten dat ze nieuwe inzichten opgedaan hebben en dat ze veranderd zijn. Maar ze weten ook hoe kwetsbaar ze nog zijn en hoe groot het risico op terugval is.

Het oefenen met ander gedrag vond immers voornamelijk plaats in een veilige omgeving, onder begeleiding van een stimulerende en steunende coach, en voornamelijk in privé situaties. Maar nu is de tijd rijp voor de grote stap naar buiten, naar de ‘echte’ wereld.

Hoe leg je je werkgever uit dat je veranderd bent? Dat je niet meer overal ja op zegt, dat je niet elke dag overuren maakt, dat je hard werken afwisselt met een wandeling of een gezellig praatje, dat je niet elke dag 8 uur hoeft te werken om goede resultaten te behalen? En hoe maak je duidelijk dat je nieuwe versie een leukere en zelfs veel effectievere versie is?

Je omgeving laten wennen aan je nieuwe ik is een stevige uitdaging. Vergelijk het maar met een auto. Niet zomaar één, maar eentje die super goed en betrouwbaar is. En opeens doet hij het niet meer. Hoe vaak ga je proberen of hij toch niet start? Misschien wel 20 of 30 keer. Je kunt gewoon niet geloven dat hij het niet meer doet. Dat is bijna ondenkbaar. Hij was immers toch…?

Dat hebben je collega’s en je werkgever ook met jou. Het is voor hen haast ondenkbaar dat je niet meer doet en bent zoals voorheen. En daarom zullen zij tientallen keren proberen of je toch niet ingaat op hun verzoek. Of je toch niet harder wilt werken. Overuren maken. Nog een project oppakken.

Je moet van goede huize komen om staande te blijven en trouw te blijven aan je nieuwe (of herontdekte) waarden. Toch is dat de enige manier om terugval te voorkomen (en daarom is het ook zo belangrijk om je re-integratie ook met begeleiding van een coach of therapeut te doen).

Als je omgeving ook op de langere termijn weigert om je betere ik te accepteren, zul je echt op zoek moeten naar manieren om balans in je leven te houden. Misschien lukt dat naast het werk, in leuke en plezierige activiteiten. Zo niet, dan kan het een oplossing te zijn om op zoek te gaan naar een werkomgeving waar je nieuwere, evenwichtigere ik beter tot zijn of haar recht komt.

Wil je weer aan het werk na je burnout?

Neem contact met me op, ik help je om succesvol te re-integreren en terugval te voorkomen.

About anderzverder

Leave a Reply