Niet strekken maar buigen

By 13 september 2015 Burn-out No Comments

Een psycholoog aan de universiteit van Columbia, Ronald Friedman, heeft ontdekt dat bepaalde houdingen en bewegingen het lastiger maken om goed na te denken of creatief te zijn. Dit is bekend onder de naam embodied-cognition theorie: je (lichaams-)bewegingen hebben invloed op je gedachten en overtuigingen.

Een voorbeeld hiervan is de oefening waarbij je een potlood horizontaal tussen je tanden moet houden, zonder dat deze je lippen raakt. Dit resulteert in een kunstmatige glimlach. En toch voel je je hierdoor vrolijker en vind je dingen grappiger, zo blijkt uit onderzoek.

In het onderzoek van Friedman moesten proefpersonen met hun gestrekte armen hard tegen een tafel of een muur duwen of hun armen juist buigen. Daarbij moesten ze een hele reeks zoekplaatjes oplossen. De personen die hun armen moesten strekken, waren anderhalf keer zo langzaam met het oplossen van de opdrachten dan de mensen die hun armen moesten buigen.

Onze hersenen interpreten de gestrekte armen als een signaal van wegduwen of vermijden, waardoor zij ook in een vermijdingsmodus schieten. De gebogen armen geven juist een signaal van iets willen hebben, naar je toe halen, nieuwsgierig zijn en onderzoeken.

Mensen die burn-out raken, staan letterlijk stijf van de spanning en zo’n beetje al hun spieren zijn verkrampt: in de kaken, de nek- en schouderspieren en soms ook de armen, de benen en de buik.

Hun houding staat vaak ook emotioneel ook in het teken van vermijding. Veel van mijn klanten willen (zeker in het begin) het woord burn-out niet in de mond nemen. Liever hebben ze het over te veel gewerkt hebben, oververmoeid of overspannen zijn of allerlei vage klachten hebben. Dit is natuurlijk ook allemaal waar, maar het beestje niet bij de naam willen noemen is een beweging van ontkenning en vermijding.

Onder ogen zien dat jij – de sterke, ambitieuze, hardwerkende professional – ook zo ver hebt kunnen komen dat je nergens meer toe in staat bent en een burn-out hebt, vraagt nogal wat.

In de eerste plaats acceptatie. Erkenning dat jij (ja, jij) een burn-out hebt. Dat het niet meer gaat. Dat je hulp nodig hebt (alles in je verzet zich hier tegen, je kon immers altijd je eigen boontjes doppen?!).

stel je open

Buig je armen. Buig je hoofd. Buig je trots. Buig je ego. Haal het beestje naar je toe. Wees nieuwsgierig. Onderzoek je burn-out. Het is een onverwachte bron van antwoorden.

Wil je graag hulp bij het herstellen van je burn-out? Ik ben er voor je.

About Leona Aarsen

Leona Aarsen begeleidt – als coach, psychosociaal therapeut en trainer - hoogopgeleide professionals en teams, zodat zij met passie en plezier in hun werk en leven kunnen staan. Leona is gespecialiseerd in (persoonlijk) veerkrachtig leiderschap en het overwinnen van tegenslagen zoals overspanning of burn-out.

Leave a Reply